Mocarts, Bahs un skaistākās Hendeļa operārijas
Viens no visizsmalcinātākajiem un muzikāli apdāvinātākajiem mūsdienu kontrtenoriem Bedžuns Meta regulāri žilbina uz pasaules lielāko opernamu skatuvēm, savaldzina prestižās koncertzālēs un pārsteidz ievērojamos festivālos. Ar apbrīnojamu vokālo meistarību un izteiksmes spēku Meta iedzīvina ļoti plaša spektra mūziku – no baroka pērlēm līdz pat mūsdienu partitūrām, pie tam arvien biežāk Bedžuns pievēršas arīdzan diriģēšanas mākslai. Abas šīs amerikāņu zvaigznes talanta šķautnes atklāsies arī koncertā “Mocarts, Bahs un skaistākās Hendeļa operu ārijas”, festivāla “Eiropas Ziemassvētki” ietvaros 9. decembra vakarā uz Lielās ģildes skatuves viņam muzicējot kopā ar daudzpusīgo kamerorķestri Sinfonietta Rīga.
Baroka dižgara Johana Sebastiana Baha jaunākais dēls Johans Kristiāns nereti tiek dēvēts par Milānas vai Londonas Bahu, tādējādi izceļot komponista lomu šo ievērojamo kultūras metropoļu mūzikas dzīves attīstībā. Tāpat viņa vārds bieži tiek piesaukts saistībā ar Vīnes klasicisma pirmsākumiem un sonātes formas veidošanos, apliecinot, ka jaunākā Baha muzikālā valoda atstājusi ļoti lielu iespaidu ne vien uz Mocartu, bet arī Haidnu. No visiem Bahiem tikai Johans Kristiāns nopietni mēģināja pievērsties operas žanram, un arī viņa instrumentālajā mūzikā, tostarp simfonijās, atspoguļojas komponista lielā interese par vokālo daiļskanību jeb belcanto. To apliecina arī viņa dzirkstošas enerģijas un dzīvesprieka caurstrāvotā Simfonija Remažorā.
Zīmīgi, ka arī Mocarta radošajā rokrakstā būtiska loma bija operiskai domāšanai, kas spilgti atbalsojas arīdzan viņa instrumentālajās partitūrās, tostarp 29. simfonijā Lamažorā. Šis ar 1774. gadu datētais opuss ir viens no pēdējiem, kuru astoņpadsmitgadīgais jauneklis pirms pārcelšanās uz Vīni komponēja Zalcburgā. Savukārt viņa agrīnā opera seria “Mitridats, Pontas valdnieks” ar tās vētrainu emociju pilno uvertīru tapusi vēl pirms tam, 1770. gadā Milānā.
Antīkus sižetus savos darbos labprāt izmantojis arīdzan baroka lielmeistars Georgs Frīdrihs Hendelis, ko apliecina kaut vai operas “Jūlijs Cēzars Ēģiptē” un “Ptolemajs, Ēģiptes valdnieks”, kuras, tāpat kā izcilais “Orlando”, pirmizrādi 18. gadsimta pirmajā pusē piedzīvoja Londonā. Bedžuns Meta no tām izraudzījies vairākas spilgtas ārijas, kuru emocionālais diapazons ir pārsteidzoši plašs – no lielas bravūras līdz smalki intīmām atklāsmēm un dziļam aizkustinājumam.
Programma
Johans Kristiāns Bahs, Georgs Frīdrihs Hendelis, Volfgangs Amadejs Mocarts
Dalībnieki
Bedžuns Meta, kontrtenors un diriģents
Sinfonietta Rīga